Klimatyzacja samochodowa wymaga regularnej konserwacji. Układ klimatyzacji samochodowej traci z biegiem czasu czynnik chłodzący (10 – 15% / rok), który przenika i odparowuje poprzez przewody elastyczne oraz inne połączenia. Z czasem spowoduje to pogorszenie wydajności. Aby klimatyzacja działała skutecznie nawet podczas największych upałów trzeba o nią zadbać i wykonać rutynowy przegląd. Do prawdziwego lata jeszcze jest trochę czasu, ale warto już teraz zatroszczyć się o ten układ.
Skuteczność klimatyzacji zależy w głównej mierze od ilości czynnika chłodniczego, którym napełniony jest układ. Klimatyzacja nie będzie prawidłowo działać jeśli będzie go za mało lub za dużo. W tym drugim przypadku może jeszcze dojść do uszkodzenia sprężarki. Specyfika tego gazu jest taka, że nawet pomimo zupełnej szczelności układu w ciągu roku ubywa około 10 do 15 proc. czynnika. Wówczas sprawność takiej klimatyzacji znacznie się obniża i sprężarka musi pracować zdecydowanie dłużej, aby osiągnąć odpowiedni efekt. W prawidłowo działającej klimatyzacji temperatura powietrza wydobywającego się z nawiewów powinna wynosić od 5 do 8 st. C. Pomiar należy wykonywać po kilku lub nawet kilkunastu minutach od włączenia, aby kanały wentylacyjne były odpowiednio schłodzone.
Klimatyzacja nie jest urządzeniem bezobsługowym i musimy pamiętać o jej systematycznym serwisowaniu. Przegląd najlepiej wykonywać raz w roku, najrzadziej co dwa lata. Rutynowy przegląd polega na podłączeniu układu do specjalnego urządzenia, które odsysa stary czynnik, następnie sprawdza szczelność i jeśli test przebiegnie pozytywnie napełnia układ świeżym czynnikiem i olejem. Cała operacja trwa niewiele ponad 30 minut.
Serwis klimatyzacji obejmuje:
– coroczny przegląd diagnostyczny układu klimatyzacji samochodowej,
– serwis: sprawdzanie szczelności azotem, diagnostyka i naprawy, wymiany osuszaczy, naprawy przewodów,
– napełnienie układu klimatyzacji samochodowej,
– odgrzybianie: ozonowanie, odkażanie chemiczne, odkażanie chemiczne (bezpośrednie płukanie parownika).